• Koncepcja pracy Przedszkola nr 115 w Poznaniu

      • Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć o tym jak żyć, co robić i jak postępować nauczyłem się w przedszkolu...

        Robert Fulghum

         

        Wizja przedszkola wg Koncepcji pracy Przedszkola nr 115

         

        • Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.

        • Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości.

        • Oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych.

        • Promowanie zdrowego stylu życia poprzez ruch i właściwe odżywianie się.

        • Przedszkole wychowuje dzieci w duchu wartości uniwersalnych takich jak : dobro, piękno, prawda, szacunek, tolerancja, patriotyzm.

        • Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole.

        • Wszyscy przestrzegają prawa dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.

        • Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.

        • Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.

        • Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.

        • Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy

         

        Misja przedszkola wg Koncepcji pracy Przedszkola nr 115

        Nasze przedszkole:

        • zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo,

        • tworzy warunki dla indywidualnego i wszechstronnego rozwoju dziecka,

        • wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców,

        • kształtuje postawy moralne, proekologiczne,

        • promuje zdrowie fizyczne i psychiczne,

        • przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka,

        • organizuje sprawne zarządzanie placówką,

        • analizuje i ocenia efekty swojej pracy.

         

        Cele główne

        I. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej.

        • Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.

        • Przedszkole doskonali efekty swojej pracy.

        II. Procesy zachodzące w przedszkolu.

        • Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy.

        • W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.

        III. Współpraca z Rodzicami

        • Efektywna współpraca z Rodzicami wpływa na jakość pracy przedszkola

        • Współpraca z Rodzicami płaszczyzną jednolitych oddziaływań

        IV. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym.

        • Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.

        • Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.

        • Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.

        Cele szczegółowe

        • Realizacja założeń reformy oświatowej.

        • Zapewnianie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących, a także możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do potrzeb rozwojowych dzieci.

        • Dbanie o wysoki poziom pracy wychowawcze i opiekuńczej, a także o atrakcyjną ofertę edukacyjną.

        • Realizacja projektu wychowawczego uwzględniającego system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.

        • Wykorzystywanie twórczego stylu pracy kadry pedagogicznej.

        • Promowanie zdrowego stylu życia dziecka w domu i w przedszkolu - realizacja projektu profilaktycznego.

        • Ścisła współpraca z rodzicami, jako współpartnerami w procesie edukacji i wychowania dzieci.

        • Skuteczne informowanie rodziców o postępach edukacyjnych dziecka.

        • Współpraca z lokalnymi placówkami oświatowymi, organizacjami i instytucjami działającymi na terenie miasta,

        • Promowanie znaczenia edukacji przedszkolnej dla rozwoju społeczności.

         

        Kryteria sukcesu

        • Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci.

        • Wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola.

        • Wzrost skuteczności pracy nauczycieli.

        • Upowszechnienie i akceptacja praw dziecka.

        • Zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem.

        • Poprawa stanu przedszkolnego ogrodu i terenu wokół budynku.

        • Realizacja projektów edukacyjnych, profilaktycznego i wychowawczego.

        • Zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole.

        • Wprowadzenie skutecznego systemu diagnozowania dzieci oraz ich potrzeb rozwojowych.

        • Upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku.

        • Zmodernizowanie bazy przedszkola, wzbogacenie o nowoczesne pomoce dydaktyczne, księgozbiór, płytotekę, materiały metodyczne i inne media

        • Prowadzenie skutecznej polityki kadrowej.

        • Wzrost zadowolenia personelu z dobrze spełnionego obowiązku i motywacji w dążeniu do osiągnięcia sukcesu.

         

        DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA

        Sposoby motywacji dzieci:

        Stosowane nagrody:

        - pochwała indywidualna,

        - pochwała przed całą grupą,

        - pochwała przed rodzicami,

        - oklaski,

        - emblematy,

        - przydział funkcji.

        Stosowane kary:

        - brak nagrody,

        - upomnienie ustne,

        - czasowe odebranie przydzielonej funkcji,

        - chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy,

        - poinformowanie rodziców o zachowaniu.

        Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:

        - przeprowadzenie diagnozy wstępnej,

        - szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,

        - informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej

        - półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,

        - bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca indywidualna z dzieckiem, dokumentowanie wyników obserwacji,

        - przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.

        Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:

        • prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),

        • teczek prac i innych dokumentów,

        • arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,

        • notatek o dziecku, jego zachowaniu, rozwoju

        • materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy itp.)

        • rozmów.

        Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:

        Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:

        • ankiet,

        • rozmów z nauczycielami, rodzicami,

        • hospitacji,

        • obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,

        • arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,

        • innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.

        Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno-oceniających odbywających się co pół roku.

        Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:

        • nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania i wychowania,

        • nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,

        • informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,

        • rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,

        • na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,

        • informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.

        SPOSOBY WSPÓŁPRACY ORGANIZOWANEJ W PRZEDSZKOLU

        Sposoby współpracy z rodziną dziecka:

        • przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń,

        • informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno- pedagogicznej i innej.

        • włączanie rodziców i innych członków rodzin do podejmowania działań na rzecz przedszkola,

        • szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców,

        • tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka.

        • stwarzanie sytuacji sprzyjających wspólnemu, aktywnemu spędzaniu wolnego czasu i zabawie

        Sposoby współpracy ze środowiskiem lokalnym:

        • podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej,

        • współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, szkołą podstawową, MDK, policją, strażą miejską, POSiR, AWF, Dom Dziecka, Dom Pomocy Społecznej, ze szkołą nr 42, z przedszkolem nr 87, itp,

        • włączanie się w organizowane na terenie miasta przedsięwzięcia kulturalne, konkursy oraz udział w niektórych imprezach o charakterze lokalnym i ogólnokrajowym.

        Realizacja koncepcji pracy przedszkola opiera się na:

        1. Projekcie wychowawczym

        2. Projekcie profilaktycznym.

        3. Projekcie adaptacyjnym.

        4. Programie wychowania przedszkolnego.

        5. Rocznym planie pracy.

        Koncepcję pracy przyjęto do realizacji na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w 2009 roku.