• Projekt profilaktyki

      •  

         

        PROJEKT PROFILAKTYKI

        W PRZEDSZKOLU NR 115 W POZNANIU

         

        Profilaktyka, to proces wspierania dziecka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi rozwojowi oraz eliminowanie czynników zagrażających zdrowiu.

         

        Projekt profilaktyczny przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym. Ma on na celu tworzyć warunki do kształtowania postaw i wartości, ułatwiać dzieciom dokonywanie wyborów, mających znaczenie dla ich obecnego i przyszłego życia, uświadamiać dzieciom zagrożenia, które mogą wystąpić w przedszkolu, domu, na drodze oraz ograniczyć liczbę niebezpiecznych zdarzeń z udziałem dzieci. Przygotować dzieci do tego, by potrafiły współżyć z innymi, poznawać zasady dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo w sytuacjach. takich, że będą mogły się nauczyć, jak radzić sobie z trudnościami a w okresie dorastania i dorosłości, lepiej radzić sobie z problemami i kryzysami. Promować i kształtować zdrowy styl życia.

         

         
         Projekt profilaktyczny jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i zawarty w następujących obszarach:

         • Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach   zadaniowych. (1)

         • Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku. (2)

         • Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci. (5)

         • Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych (6)

         • Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń (11)

         

        Warunki realizacji projektu:

         

        Projekt można realizować przez cały rok szkolny, przez wszystkie nauczycielki oddziałów samodzielnie lub z pomocą policjanta, strażaka, lekarza, pielęgniarki, ratownika medycznego itp. Realizacja projektu wymaga także wykorzystywania różnorakich środków dydaktycznych wspomagających proces rozwoju dziecka, zorganizowanie wycieczek i wyjść poza teren przedszkola, wdrożenia wszystkich pracowników przedszkola do realizacji projektu i współpracy z rodzicami.

         

        Projekt profilaktyczny wskazuje dzieciom:

         1. Jak określać własne uczucia i jak o nich rozmawiać.

         2. Jak mówić to, co chce się powiedzieć.

         3. Jak słuchać uważnie.

         4. Jak prosić o pomoc.

         5. Jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie.

         6. Jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem.

         7. Jak mówić przepraszam.

         8. Jak radzić sobie z prześladowaniem.

         9. Jak rozwiązywać konflikty.

         10. Jak adaptować się do nowych sytuacji.

         11. Jak pomagać innym.

         12. Jak rozpoznawać zagrożenie.

         13. Jak mówić „nie".

         

        Cele ogólne:

         • Promocja zdrowego stylu życia.

         • Tworzenie warunków sprzyjających własnemu bezpieczeństwu.

         • Kształtowanie postaw i umiejętności niezbędnych do podejmowania właściwych wyborów życiowych.

         • Kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju.

         • Tworzenie warunków do właściwej współpracy nauczycieli, rodziców, wychowanków.

         

        Cele szczegółowe:

         • Kształtowanie u dzieci świadomej i czynnej postawy w dążeniu do zachowania zdrowia.

         • Nabywanie przez dzieci właściwych nawyków higienicznych, żywieniowych.

         • Rozwijanie aktywności ruchowej.

         • Przestrzeganie zasad bezpiecznych zabaw ruchowych, poruszania się w grupie, na wycieczkach, spacerach.

         • Świadome unikanie niebezpiecznych sytuacji i zagrożeń na drodze i wynikających z: przypadkowych spotkań z nieznajomymi, zabaw zapałkami, spożywania lekarstw, środków chemicznych, nieznanych roślin, zbliżania się do zwierząt,

         • Wzmacnianie poczucia wartości i budowanie pozytywnego obrazu siebie.

         • Wskazywanie właściwych rozwiązań w różnych sytuacjach życiowych.

         • Radzenie sobie w sytuacjach zetknięcia się z przemocą i uzależnieniami.

         • Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów z rówieśnikami.

         

        Zadania

         I. Promocja zdrowia, zdrowego żywienia i zdrowych nawyków


         1. Zdrowy styl odżywiania.

         2. Estetyka i higiena przygotowywania i spożywania posiłków.

         3. Higiena osobista.

         4. Higiena otoczenia.

         

        Oczekiwane efekty:

         

        Dziecko:

         - rozróżnia prawidłowe odżywianie od nieprawidłowego,

         - zna produkty, które maja duże wartości odżywcze,

         - rozumie strukturę żywienia wynikającą z piramidy zdrowia,

         - wie, że podczas przygotowywania posiłków należy zachować szczególną czystość,

         - potrafi nakryć do stołu,

         - umie kulturalnie zachować się przy stole,

         - dba o czystość swojego ciała, włosy, paznokcie, ubiór, zdrowe zęby i narządy zmysłów,

         - zna i używa przybory toaletowe,

         - rozumie przyczyny chorób zakaźnych,

         - wie, jak ubrać się do warunków atmosferycznych,

         - wie, dlaczego należy przebywać na świeżym powietrzu,

         - zachowuje ład i porządek w swoim otoczeniu.

         

        II. Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, w domu i na drodze.

         

        1. Bezpieczeństwo podczas zabaw.

         2. Bezpieczna droga do przedszkola.

         3. Udzielanie pierwszej pomocy.

         4. Zachowanie ostrożności wobec zwierząt, przedmiotów, roślin, lekarstw i środków chemicznych.

         5. Kontakty z nieznajomymi.

         6. Profilaktyka przeciwpożarowa.

         

        Oczekiwane efekty:

         

        Dziecko:

         - zna zasady współżycia w zespole,

         - korzysta z zabawek, przyborów i sprzętu zgodnie z ustalonymi regułami,

         - samodzielnie ocenia własne zachowania i innych pod względem bezpieczeństwa,

         - zna podstawowe zasady ruchu drogowego, zna niektóre znaki drogowe,

         - wie, do kogo zwrócić się w sytuacjach zagrożenia,

         - zna numery alarmowe,

         - potrafi przybrać obronną postawę przed atakiem psa, nie drażni zwierząt,

         - nie bawi się lekarstwami i środkami chemicznymi,

         - nie zrywa nieznanych owoców i grzybów,

         - wie, jak należy zachować się w kontaktach z nieznajomymi, potrafi odmówić,

         - wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia pożarem.

         

        III. Nałogi i ich skutki

         

        1. Nikotyna.

         2. Komputer i telewizja.

         

        Oczekiwane efekty:

         

        Dziecko:

         - wie jakie uboczne skutki mają papierosy

         - rozumie zakaz spożywania tych używek,

         - jest asertywne,

         - zna zagrożenia wynikające z korzystania z telewizji i internetu.

         

        IV. Aktywność ruchowa z profilaktyka wad postawy.

         1. Zabawy ruchowe.

         2. Imprezy i konkursy sportowe

         3. Rekreacja i wypoczynek.

         4. Rekreacja i wypoczynek

         5. Gimnastyka korekcyjna.

         

        Oczekiwane efekty:

         

        Dziecko:

         - posiada wyższy poziom sprawności fizycznej i umiejętności ruchowych

         - rozumie potrzebę podejmowania zabaw i ćwiczeń ruchowych

         - odnosi sukcesy sportowe

         - potrafi nazwać części swojego ciała,

         - umie utrzymywać prawidłowa postawę ciała,

         - rozumie niekorzystny wpływ nadmiernego korzystania z telewizora i komputera,

         - aktywnie wypoczywa.

         

        V. Akceptacja innych.

         

        1. Nawiązywanie więzi.

         2. Tolerancja osób niepełnosprawnych.

         3. Radzenie sobie z emocjami.

         

        Oczekiwane efekty:

         

        Dziecko:

         - potrafi okazywać uczucia przyjaźni, sympatii , empatii,

         - umie jasno sformułować opinie, prośbę; oraz porozumiewać się bez słów,

         - pomaga innym kolegom i koleżankom w ich problemach,

         - pokonuje uprzedzenia wobec osób chorych i niepełnosprawnych,

         - jest gotowe nieść pomoc osobom słabszym, niepełnosprawnym i potrzebującym,

         - zna, rozumie, wyraża emocje i potrafi o nich opowiedzieć,

         - wie, jak można radzić sobie w trudnych sytuacjach,

         - potrafi opanować w niektórych sytuacjach negatywne emocje.

         

        VI. Środowisko wokół nas

         

        1. Zanieczyszczenia wody, gleby, powietrza.

         2. Działania proekologiczne.

         

        Oczekiwane efekty:

         

        Dziecko:

         - wie jak chronić środowisko przed zanieczyszczeniem

         - jest wrażliwe na przejawy niszczenia przyrody najbliższej okolicy,

         - zna skutki skażenia wody, gleby i powietrza,

         - bierze udział w akcjach proekologicznych,

         - potrafi segregować odpady.

         

        Metody realizacji programu :

         - podające: opowiadanie, pogadanka, opis, objaśnienie, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z obrazkiem,

         - problemowe: gry dydaktyczne, doświadczenia,

         - aktywizujące: drama, burza mózgów, Orffa, Labana, Sherborne, pedagogika zabawy, kinezjologia edukacyjna,

         - praktyczne: pokaz, ćwiczenia, trening, prace plastyczne, wystawki, gry i zabawy ruchowe, zabawy relaksacyjne, konkursy, spotkania, degustacje.

         

        Formy realizacji programu:

         - praca indywidualna,

         - zabawy oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy,

         - czynności samoobsługowe,

         - prace użyteczne,

         - spacery, wycieczki,

         - zajęcia zorganizowane,

         - uroczystości przedszkolne,

         - konkursy, turnieje.

         

        Ewaluacja programu:

         

        Oceny efektów realizacji „Projektu profilaktyki", obok bieżącego monitorowania, dokonuje się na półrocznej i końcowej radzie pedagogicznej. Podstawę dla formułowania oceny realizacji programu będą stanowiły:

         • wnioski z obserwacji zachowań dzieci,

         • rozmowy z rodzicami,

         • rozmowy z nauczycielami,

         • analiza dokumentów - dziennik, plany miesięczne, wytwory dzieci, osiągnięcia w konkursach,

         • analiza ankiet.

      • Wkrótce...