Projekt profilaktyki
PROJEKT PROFILAKTYKI
W PRZEDSZKOLU NR 115 W POZNANIU
Profilaktyka, to proces wspierania dziecka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi rozwojowi oraz eliminowanie czynników zagrażających zdrowiu.
Projekt profilaktyczny przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym. Ma on na celu tworzyć warunki do kształtowania postaw i wartości, ułatwiać dzieciom dokonywanie wyborów, mających znaczenie dla ich obecnego i przyszłego życia, uświadamiać dzieciom zagrożenia, które mogą wystąpić w przedszkolu, domu, na drodze oraz ograniczyć liczbę niebezpiecznych zdarzeń z udziałem dzieci. Przygotować dzieci do tego, by potrafiły współżyć z innymi, poznawać zasady dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo w sytuacjach. takich, że będą mogły się nauczyć, jak radzić sobie z trudnościami a w okresie dorastania i dorosłości, lepiej radzić sobie z problemami i kryzysami. Promować i kształtować zdrowy styl życia.
Projekt profilaktyczny jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i zawarty w następujących obszarach:• Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. (1)
• Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku. (2)
• Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci. (5)
• Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych (6)
• Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń (11)
Warunki realizacji projektu:
Projekt można realizować przez cały rok szkolny, przez wszystkie nauczycielki oddziałów samodzielnie lub z pomocą policjanta, strażaka, lekarza, pielęgniarki, ratownika medycznego itp. Realizacja projektu wymaga także wykorzystywania różnorakich środków dydaktycznych wspomagających proces rozwoju dziecka, zorganizowanie wycieczek i wyjść poza teren przedszkola, wdrożenia wszystkich pracowników przedszkola do realizacji projektu i współpracy z rodzicami.
Projekt profilaktyczny wskazuje dzieciom:
1. Jak określać własne uczucia i jak o nich rozmawiać.
2. Jak mówić to, co chce się powiedzieć.
3. Jak słuchać uważnie.
4. Jak prosić o pomoc.
5. Jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie.
6. Jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem.
7. Jak mówić przepraszam.
8. Jak radzić sobie z prześladowaniem.
9. Jak rozwiązywać konflikty.
10. Jak adaptować się do nowych sytuacji.
11. Jak pomagać innym.
12. Jak rozpoznawać zagrożenie.
13. Jak mówić „nie".
Cele ogólne:
• Promocja zdrowego stylu życia.
• Tworzenie warunków sprzyjających własnemu bezpieczeństwu.
• Kształtowanie postaw i umiejętności niezbędnych do podejmowania właściwych wyborów życiowych.
• Kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju.
• Tworzenie warunków do właściwej współpracy nauczycieli, rodziców, wychowanków.
Cele szczegółowe:
• Kształtowanie u dzieci świadomej i czynnej postawy w dążeniu do zachowania zdrowia.
• Nabywanie przez dzieci właściwych nawyków higienicznych, żywieniowych.
• Rozwijanie aktywności ruchowej.
• Przestrzeganie zasad bezpiecznych zabaw ruchowych, poruszania się w grupie, na wycieczkach, spacerach.
• Świadome unikanie niebezpiecznych sytuacji i zagrożeń na drodze i wynikających z: przypadkowych spotkań z nieznajomymi, zabaw zapałkami, spożywania lekarstw, środków chemicznych, nieznanych roślin, zbliżania się do zwierząt,
• Wzmacnianie poczucia wartości i budowanie pozytywnego obrazu siebie.
• Wskazywanie właściwych rozwiązań w różnych sytuacjach życiowych.
• Radzenie sobie w sytuacjach zetknięcia się z przemocą i uzależnieniami.
• Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów z rówieśnikami.
Zadania
I. Promocja zdrowia, zdrowego żywienia i zdrowych nawyków
1. Zdrowy styl odżywiania.
2. Estetyka i higiena przygotowywania i spożywania posiłków.
3. Higiena osobista.
4. Higiena otoczenia.
Oczekiwane efekty:
Dziecko:
- rozróżnia prawidłowe odżywianie od nieprawidłowego,
- zna produkty, które maja duże wartości odżywcze,
- rozumie strukturę żywienia wynikającą z piramidy zdrowia,
- wie, że podczas przygotowywania posiłków należy zachować szczególną czystość,
- potrafi nakryć do stołu,
- umie kulturalnie zachować się przy stole,
- dba o czystość swojego ciała, włosy, paznokcie, ubiór, zdrowe zęby i narządy zmysłów,
- zna i używa przybory toaletowe,
- rozumie przyczyny chorób zakaźnych,
- wie, jak ubrać się do warunków atmosferycznych,
- wie, dlaczego należy przebywać na świeżym powietrzu,
- zachowuje ład i porządek w swoim otoczeniu.
II. Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, w domu i na drodze.
1. Bezpieczeństwo podczas zabaw.
2. Bezpieczna droga do przedszkola.
3. Udzielanie pierwszej pomocy.
4. Zachowanie ostrożności wobec zwierząt, przedmiotów, roślin, lekarstw i środków chemicznych.
5. Kontakty z nieznajomymi.
6. Profilaktyka przeciwpożarowa.
Oczekiwane efekty:
Dziecko:
- zna zasady współżycia w zespole,
- korzysta z zabawek, przyborów i sprzętu zgodnie z ustalonymi regułami,
- samodzielnie ocenia własne zachowania i innych pod względem bezpieczeństwa,
- zna podstawowe zasady ruchu drogowego, zna niektóre znaki drogowe,
- wie, do kogo zwrócić się w sytuacjach zagrożenia,
- zna numery alarmowe,
- potrafi przybrać obronną postawę przed atakiem psa, nie drażni zwierząt,
- nie bawi się lekarstwami i środkami chemicznymi,
- nie zrywa nieznanych owoców i grzybów,
- wie, jak należy zachować się w kontaktach z nieznajomymi, potrafi odmówić,
- wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia pożarem.
III. Nałogi i ich skutki
1. Nikotyna.
2. Komputer i telewizja.
Oczekiwane efekty:
Dziecko:
- wie jakie uboczne skutki mają papierosy
- rozumie zakaz spożywania tych używek,
- jest asertywne,
- zna zagrożenia wynikające z korzystania z telewizji i internetu.
IV. Aktywność ruchowa z profilaktyka wad postawy.
1. Zabawy ruchowe.
2. Imprezy i konkursy sportowe
3. Rekreacja i wypoczynek.
4. Rekreacja i wypoczynek
5. Gimnastyka korekcyjna.
Oczekiwane efekty:
Dziecko:
- posiada wyższy poziom sprawności fizycznej i umiejętności ruchowych
- rozumie potrzebę podejmowania zabaw i ćwiczeń ruchowych
- odnosi sukcesy sportowe
- potrafi nazwać części swojego ciała,
- umie utrzymywać prawidłowa postawę ciała,
- rozumie niekorzystny wpływ nadmiernego korzystania z telewizora i komputera,
- aktywnie wypoczywa.
V. Akceptacja innych.
1. Nawiązywanie więzi.
2. Tolerancja osób niepełnosprawnych.
3. Radzenie sobie z emocjami.
Oczekiwane efekty:
Dziecko:
- potrafi okazywać uczucia przyjaźni, sympatii , empatii,
- umie jasno sformułować opinie, prośbę; oraz porozumiewać się bez słów,
- pomaga innym kolegom i koleżankom w ich problemach,
- pokonuje uprzedzenia wobec osób chorych i niepełnosprawnych,
- jest gotowe nieść pomoc osobom słabszym, niepełnosprawnym i potrzebującym,
- zna, rozumie, wyraża emocje i potrafi o nich opowiedzieć,
- wie, jak można radzić sobie w trudnych sytuacjach,
- potrafi opanować w niektórych sytuacjach negatywne emocje.
VI. Środowisko wokół nas
1. Zanieczyszczenia wody, gleby, powietrza.
2. Działania proekologiczne.
Oczekiwane efekty:
Dziecko:
- wie jak chronić środowisko przed zanieczyszczeniem
- jest wrażliwe na przejawy niszczenia przyrody najbliższej okolicy,
- zna skutki skażenia wody, gleby i powietrza,
- bierze udział w akcjach proekologicznych,
- potrafi segregować odpady.
Metody realizacji programu :
- podające: opowiadanie, pogadanka, opis, objaśnienie, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z obrazkiem,
- problemowe: gry dydaktyczne, doświadczenia,
- aktywizujące: drama, burza mózgów, Orffa, Labana, Sherborne, pedagogika zabawy, kinezjologia edukacyjna,
- praktyczne: pokaz, ćwiczenia, trening, prace plastyczne, wystawki, gry i zabawy ruchowe, zabawy relaksacyjne, konkursy, spotkania, degustacje.
Formy realizacji programu:
- praca indywidualna,
- zabawy oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy,
- czynności samoobsługowe,
- prace użyteczne,
- spacery, wycieczki,
- zajęcia zorganizowane,
- uroczystości przedszkolne,
- konkursy, turnieje.
Ewaluacja programu:
Oceny efektów realizacji „Projektu profilaktyki", obok bieżącego monitorowania, dokonuje się na półrocznej i końcowej radzie pedagogicznej. Podstawę dla formułowania oceny realizacji programu będą stanowiły:
• wnioski z obserwacji zachowań dzieci,
• rozmowy z rodzicami,
• rozmowy z nauczycielami,
• analiza dokumentów - dziennik, plany miesięczne, wytwory dzieci, osiągnięcia w konkursach,
• analiza ankiet.
Wkrótce...